شاید برای طالب علم هر محفل و هر مجلسی حرفی
برای گفتن داشته باشد شاید بارها احادیث را خوانده ایم اما
نمی دانم به خوبی خواندن شنیده ایم ، عمل کرده ایم ولی می خواهم از
خودم شروع کنم بهتر است گوش طلبمان را تیز کنیم و بیندیشیم
در همین چند سطری که می خوانیم و شاید تکراری باشد
مطلب تازه ای نهفته باشد و درسی برای من داشته باشد و جدا
از مفهومی تازه نورانیت احادیث و قال الباقر و قال الصادقها
برای ما طلاب است آسیب شناسی قشر مذهبی که خودم بارها دیده ام
این است که اگر این حدیث را شنیده ایم دیگر می دانیم و خیلیمان
وقت نمی گذاریم با جان دل حدیث معصوم را از وجوه دیگری نگاه کنیم
…..
اسراف یعنی تجاوز به حقوق دیگران
در هر مرتبه و به هر شکلش غیر منطقی ،
غیر عاقلانه و نادرست است ،
در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده :
آیا خیال می کنی خداوند کسانی را که نعمت می دهد گرامی
داشته و به کسی که نعمت و ثروت نمی دهد ، توهین روا داشته
است ؟ نه ، این گونه نیست ؛ بلکه ثروت از آن خداست که به عنوان
امانت نزد شخصی قرار می دهد و به آن کسانی که دارای این نعمت
هستند ، اجازه داده تا با رعایت میانه روی و اعتدال بخورند ، بیاشامند
، بپوشند ، ازدواج کنند و مرکب سواری بگیرند و زیادی آن را به
نیازمندان اهل ایمان برگردانند و بدین وسیله اوضاع پریشان و پراکنده
آنان را اصلاح نمایند . اگر کسی این گونه عمل کرد خوردن ، نوشیدن و مرکب
سواری بر او حلال است و اگر غیر از این باشد ، تمامی این موارد بر او حرام
خواهد بود .
پژوهشی در اسراف به نقل از سفینه البحار
….
روایت دوم ؛
قال الصادق علیه السلام :
خداوند در اموال اغنیا برای نیازمندان به مقداری که به تمامی نیازهای
نیازهای آنان برسد ، واجب کرده است و اگر این اندازه کافی نبود زیاده
از آن را قرار می داد . پریشان حالی تنگدستان به جهت عدم کفایت آن
مقدار واجب نیست ؛ بلکه از ناحیه کسانی است که حقوق فقرا را در
اموال خود نگهداشته ، به آنها رد نمی کنند و چنانچه مردم حقوق یکدیگر
را رعایت کنند و حق را به صاحب آن برسانند زندگی فردی و اجتماعی
آنان سالم و از خیر و برکت آکنده خواهد بود .
وسائل الشیعه
….